Wie?

Voorwaarden

Een eerste vereiste om bij de zwemclub te komen is dat je toch een beetje kan zwemmen. Graag hadden we dat je toch al 100 m mooi schoolslag, 25 meter vrije slag en 25 m rugslag zou kunnen zwemmen op het moment dat je lid wordt. De rest dat leer je wel bij ons.

Voor je je mag aansluiten heb je 2 testtrainingen te Hulshout, waarna onze trainers je beoordelen of je rijp bent om aan te sluiten bij de zwemclub of dat je nog even je zwemstijl in de zwemschool of via zwemles verder moet verbeteren. Voor je eerste testtraining dien je een afspraak te maken via Trainers@ZwemclubDelfino.be .

Naast een goede basis zwemstijl, is een goed humeur ook veel waard. In een club verwachten we natuurlijk wel dat onze leden de intentie hebben om te trainen en door te zetten.

Daarnaast is de enige materiele vereiste dat je een aansluitende zwembroek voor de jongens of badpak uit 1 stuk voor de meisjes en een badmuts draagt. Een zwembrilletje kan natuurlijk ook erg nuttig zijn.

Zwemmen kan iedereen, je moet alleen maar willen oefenen. Je kan mee trainen vanaf vijf jaar en dit tot ver na je pensioen. Competitiezwemmen mag pas van af je zes jaar.

Wij maken geen onderscheid tussen geslacht, ras of leeftijd. Bij ons is iedereen welkom, als je maar met het idee komt om op een sportieve manier aan ontspanning te doen.

Waarom zwemmen?

Heel veel mensen, zowel ouderen als jongeren, beoefenen tegenwoordig een sport als hobby. Sport MOET, want, niet alleen is het een goede remedie voor je energie en je overtollige stress in kwijt te raken, het is tevens nog gezond ook. En je gezondheid is toch nog altijd één van de belangrijkste dingen in het leven. Daarom kan men best van jongs af aan beginnen met het beoefenen van gelijk welke sport. Want op het beoefenen van sport staat immers geen leeftijd. Het is immers goed voor iedereen.

Een van de meest gezonde sporten is echter wel het zwemmen. Want bij het zwemmen zijn bijna alle spieren voortdurend in beweging. Zowel de arm- als de beenspieren, alsook de buik- en rugspieren worden veelvuldig gebruikt in de verschillende zwemslagen. Zwemmen is niet alleen een oefening voor de spieren, maar tevens wordt er volop aandacht besteedt aan de ademhaling.

Er zijn zelfs vele dokters en kinesisten die het zwemmen aanraden voor mensen met rugklachten en vrouwen zouden aan zwemmen een zeer goede hulp hebben als ondersteuning of als verlenging van de prenatale oefeningen bij een zwangerschap.

Zwemmen is niet alleen gezond maar het is tevens nodig. Men weet immers nooit van tevoren wanneer er iets gebeurd aan, bijvoorbeeld, een waterkant of op vakantie, een ongelukje kan iedereen overkomen.

Daarom begint men op de meeste scholen steeds vroeger met het geven van zwemmen gedurende de lessen van lichamelijke opvoeding, wat een zeer goed initiatief is. De bedoeling van deze lessen is echter zeer goed, maar veelal komt men, ondanks de inspanningen van de leraars, door tijdsgebrek meestal maar tot zeer elementaire slagen.

Recreatie of competitie ?

Onze club is aangesloten bij de zwemcel van FROS. Dit is een Vlaamse amateursportfederatie erkend door Sport Vlaanderen waar naast competitie vooral de nadruk ligt op recreatief sporten op topniveau.

Je kan dus in de club ook terecht als recreatiezwemmer. Dit wil zeggen dat je niet gaat competitiezwemmen, of toch nog niet direct (eventueel later). Voor deze recreatiezwemmers worden er ook zwemfeesten georganiseerd met verschillende clubs. Dit gebeurt enkele keren per jaar en de bedoeling ervan is vooral ervaring opdoen.

Je kan ook wedstrijden gaan mee zwemmen. Dit houdt dan wel in dat je verschillende keren per week komt trainen. Vanaf dan, kan je, door oefening en trainingen en met de hulp van de trainer, aan je prestaties werken. Je zit dan in een groep zwemmers die aan verschillende wedstrijden (soms tot 30 per jaar) vrijblijvend kunnen deelnemen in het ganse land. Hierin zitten ook de provinciale, de nationale, de Vlaamse en de leeftijdskampioenschappen.